Menselijke mini-darmen gekweekt in laboratorium

Wetenschappers zijn er voor het eerst in geslaagd om stukjes menselijke dikke darm te kweken in een laboratorium.

Het gaat om minuscule varianten van dikke darmen die zijn gekweekt in reageerbuizen met menselijke stamcellen. De mini-darmen zijn vervolgens succesvol geïmplanteerd bij muizen, melden onderzoekers van het Cincinnati Kinderziekenhuis in het wetenschappelijk tijdschrift Cell Stem Cell

Het lukte wetenschappers tot nu toe niet om een dikke darm uit menselijke stamcellen te kweken, omdat de genen en eiwitten die betrokken zijn bij de opbouw van dit orgaan, nog niet volledig in kaart zijn gebracht.

De Amerikaanse onderzoekers zorgden echter voor een doorbraak. Ze bestudeerden het DNA van zowel kikkers, muizen als mensen om de genetische code van de dikke darm te ontrafelen.

Uiteindelijk ontdekten ze dat een eiwit met de naam SATB2 bij zowel mensen als dieren een grote rol speelt bij de vorming van de dikke darm. Met behulp van dit eiwit slaagden de onderzoekers erin om mini-darmen te kweken die succesvol functioneerden in het lichaam van muizen.

Voorlopig dienen de mini-darmen vooral als studie-object. De wetenschappers willen bijvoorbeeld bestuderen hoe de organen in muizenlichamen reageren op verschillende soorten voedsel.

Darmziektes

"Door de menselijke mini-organen bloot te stellen aan voedsel dat ontstekingen kan veroorzaken, kunnen we tot in detail in kaart brengen hoe de cellen in dikke darmen reageren na het ontstaan van een ontsteking", verklaart hoofdonderzoeker Jorge Munera op nieuwssite ScienceDaily. Dat kan mogelijk leiden tot de ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen darmziektes, zoals de ziekte van Crohn.

In de toekomst hopen de onderzoekers ook in laboratoria gekweekte dikke darmen te transplanteren naar mensen. Vooral voor patiënten met een beschadigd maagdarmkanaal als gevolg van kanker zou dat een uitkomst zijn.

De nieuwe gekweekte mini-darmen zijn echter nog veel te klein voor transplantatie naar mensen.