Lokroep parende vissen helpt ook wetenschappers

Vissen die in troebel of onstuimig water op zoek zijn naar een partner om mee te paren, trekken die soortgenoot aan met een speciale lokroep. Met dat geluid kan men nu ook de populatiegrootte vaststellen, zeggen Amerikaanse wetenschappers.

In een publicatie bij Nature Scientific Reports beschrijven zij hun studie naar het inzetten van akoestiek bij populatieonderzoek. Tellingen zijn cruciaal voor het beheer van de visstand. Zonder een dergelijke controle dreigt overbevissing, bijvoorbeeld op bepaalde soorten ombervissen.

Alle soorten binnen die familie maken geluid om een partner aan te trekken. De lokroep produceren ze door lucht uit hun zwemblaas te persen. Het ratelende geluid dat dan onder water te horen is, vult in het voorjaar de wateren waar scholen samenkomen om te paren. Volgens de wetenschappers kan de lokroep van de ombervissen tot wel 192 decibel luid klinken.

Er zijn meer vissen die tijdens de paringstijd een lokroep gebruiken, zoals baarzen en de schelvis.

Watermicrofoon

De onderzoekers slaagden erin met sonarapparatuur en een watermicrofoon het geluid van een school parende ombervissen op te vangen en aan de hand daarvan de populatiegrootte te bepalen. Door hun tellingen te baseren op het geproduceerde geluid, hoeven zij niet zelf meer vissen te tellen of af te gaan op de inschattingen die door visserijen worden gemaakt.

De vissers maakten trouwens eerder al handig gebruik van het vissenkabaal, juist om de locatie te vinden waar ze een grote vangst kunnen binnenhalen. Dat gebruik zien de wetenschappers dus liever veranderen.