Raven onthouden mensen die hen bedriegen

Als raven voor de gek worden gehouden door een mens, onthouden ze het uiterlijk van de bedrieger, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Wanneer mensen voedsel beloven aan raven, maar dat vervolgens niet geven, prenten de vogels dat goed in hun geheugen.

Ze weigeren daarna om nog interacties aan te gaan met de bedriegers. Dat melden Oostenrijkse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Animal Behaviour.

Kaas

Bij een experiment gaven wetenschappers tamme raven eerst een stuk brood. Daarna haalden ze de vogels over om het brood te ruilen voor iets dat raven veel liever eten: kaas. De vogels begrepen dat deze ruilactie voordelig voor hen uitpakte, en stonden maar wat graag hun brood af.

Soms werden de dieren echter voor de gek gehouden. Eén van de onderzoekers nam dan hun brood aan en at vervolgens zowel het brood als de kaas zelf op. Uit vervolgexperimenten bleek dat de raven het uiterlijk van deze bedriegers lang onthielden. Als ze een maand later later door dezelfde onderzoeker werden uitgedaagd om brood voor kaas te ruilen, weigerden de vogels opvallend vaak.

Sociaal

De wetenschappers vermoeden dat raven het vermogen om oneerlijk gedrag af te straffen hebben ontwikkeld door het complexe sociale leven dat ze leiden, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science. Raven leven in grote groepen waarin strenge rangordes heersen en voedsel wordt verdeeld. Bedriegers worden waarschijnlijk snel verstoten uit de samenlevingen van de vogels.