Muizensperma blijft vruchtbaar in ruimte

Japanse wetenschappers hebben gezonde muizen verwekt met muizensperma dat tijdelijk in de ruimte opgeslagen is geweest.

Het muizensperma van twaalf verschillende muizen werd negen maanden lang bij -98 graden Celsius bewaard in het internationale ruimtestation ISS. Terug op aarde werden met het zaad 73 jongen verwerkt, melden de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

Wetenschappers doen al langer onderzoek naar de houdbaarheid van sperma in de ruimte. Dit onderzoek wordt gedaan om te kijken of de mensheid kolonies kan stichten op andere planeten. Een voorwaarde voor kolonies op andere planeten is namelijk dat er voldoende genetische diversiteit is, om te voorkomen dat er erfelijke ziektes ontstaan.

De grote vraag is echter hoe snel geslachtscellen beschadigd raken door straling in de ruimte, waar de straling honderd keer sterker is dan op aarde. Sperma meesturen met ruimtereizigers is één van de opties om dit op diverse genen te kunnen testen.

Het DNA in het zaad van de muizen bleek na het negen maanden durende verblijf in de ruimte inderdaad aangetast door straling. De schade aan de cellen leidde echter niet tot onvruchtbaarheid. Met het sperma uit het ISS verwekten de Japanse wetenschappers uiteindelijk net zo veel jongen als met een vergelijkbare hoeveelheid zaad die op aarde was achtergebleven, zo meldt nieuwssite Science Now.

"Onze resultaten tonen dus aan dat het mogelijk is om nageslacht van mensen of huisdieren te creëren van sperma dat in de ruimte is opgeslagen", schrijft hoofdonderzoeker Sakaya Wakayama. "Deze ontdekking zal van pas komen als het tijdperk van de ruimteverkenning aanbreekt."