Naakte molratten kunnen 18 minuten zonder zuurstof

Naakte molratten kunnen 18 minuten lang overleven zonder zuurstof, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Als de ondergronds levende knaagdieren in een zuurstofloze omgeving worden opgesloten, stokt hun ademhaling en daalt hun hartslag van tweehonderd naar vijftig slagen per minuut. Op die manier kunnen ze een kwartier overleven.

Mensen en muizen zouden in een soortgelijke omgeving onherroepelijk zijn gestorven.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Tunnels

Het is al langer bekend dat naakte molratten kunnen overleven met bijzonder weinig zuurstof. De dieren leven in netwerken van nauwe tunnels onder de grond in Kenia, Ethopië en Somalië.

De wetenschappers van de Universiteit van Illinois sloten naakte molratten op in speciale buizen waarin het zuurstofniveau nauwkeurig kan worden geregeld. Tijdens het experiment analyseerden ze de stofwisseling van de dieren om te achterhalen hoe de knaagdieren precies kunnen overleven zonder adem te halen.

Glucose

Uit hun onderzoek blijkt dat naakte molratten een stofwisselingstruc uithalen. Bij gebrek aan zuurstof verbranden de dieren geen glucose meer om hun cellen in leven te houden, zoals mensen en andere zoogdieren. Bij dit proces kan een gebrek aan zuurstof namelijk zorgen voor afstervende cellen.

De naakte molratten schakelen daarom over op de verbranding van fructose. Deze suikers komen in zuurstofarme omgevingen vrij in hun bloedbaan en voorzien het hart en de hersenen van broodnodige energie. Voor de verbranding van fructose is geen zuurstof nodig.

"Daarom komen de dieren na een verblijf in een zuurstofarme ruimte zonder problemen weer tot leven", aldus onderzoeker Gary Lewin op nieuwssite New Scientist.