Bloed van menselijke baby's maakt oude muizen slimmer

Oude muizen worden slimmer als ze bloed krijgen toegediend van menselijke baby's, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De hersenen van de dieren gaan beter werken onder invloed van een specifiek eiwit in het bloedplasma van pasgeborenen.

Bejaarde muizen kunnen enkele uren nadat ze babybloed hebben ontvangen al sneller leren en navigeren. Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

De wetenschappers verzamelden bloedplasma uit de navelstreng van pasgeboren baby's. Vervolgens werd het met een infuus toegediend aan bejaarde muizen om te zien of het jonge bloed een positief effect zou hebben op de dieren.

Doolhoven

Na de behandeling navigeerden de muizen al snel gemakkelijker door doolhoven. Ook leerden de dieren sneller om specifieke delen van hun kooien te vermijden, als  wetenschappers die onder stroom zetten.

Het verbeterde leervermogen van de dieren was ook te zien op hersenscans. De hippocampus van de muizen vertoonde meer activiteit na de toediening van het bloedplasma van de baby's. Dit hersendeel speelt een belangrijke rol bij het verwerken en onthouden van nieuwe informatie.

Volgens hoofdonderzoeker John Castellano profiteerden de muizen waarschijnlijk van een specifiek eiwit dat in overvloed aanwezig is in het bloedplasma van baby's: TIMP2. Naarmate mensen ouder worden, maken ze steeds minder van dit eiwit aan.

Mens

Mogelijk kan TIMP2 in de toekomst worden gebruikt bij de behandeling van mensen die lijden aan ouderdomsziektes zoals de ziekte van Alzheimer. Eerst wil Castellano echter uitzoeken hoe het eiwit de hersenen van muizen precies verjongt. Het is namelijk nog een mysterie wat TIMP2 precies doet in het brein.

"Maar als dit eiwit ooit kan worden gebruikt als therapie, zal er waarschijnlijk veel interesse voor zijn", aldus Castellano op nieuwssite New Scientist.