Zwanger zeereptiel uit prehistorie ontdekt

Wetenschappers hebben in China de resten ontdekt van een 254 miljoen jaar oud zeereptiel dat zwanger was.

De zogenoemde Dinocephalosaurus, een zeemonster met een nek van vier meter, had een jong in haar onderbuik.

Dat is opvallend, omdat het reptiel behoorde tot de archosauromorpha, een groep reptielen waarvan werd aangenomen dat ze allemaal eieren legden. Ook dinosaurussen, vogels en krokodillen behoren tot deze familie.

Deze ontdekking wordt beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Onderbuik

Het jong van de Dinocephalosaurus was duidelijk zichtbaar in het fossiel, dat werd opgegraven in het zuidwesten van China.

Het jonge dier bevond zich op de plek waar ooit de onderbuik van het zeereptiel zat. “Ik stond perplex toen ik het embryo zag”, verklaart hoofdonderzoeker Jun Liu van de Hefei University of Technology op nieuwssite Phys.org. “Deze ontdekking zet ons begrip van de evolutie van het voortplantingssysteem op zijn kop.”

Opgegeten

Toch is het niet helemaal zeker dat het zeereptiel zwanger was. Volgens de onderzoekers is het in theorie ook mogelijk dat het dier het jong vlak voor haar dood opat.

Die kans is echter klein, omdat er geen gebroken eierschalen bij de botten zijn aangetroffen. Ook lag het jong in de typische foetushouding.