Sneeuwluipaarden eten verrassend vaak paarden en geiten

Sneeuwluipaarden in Tibet eten vaak paarden en geiten van veehouders, zo blijkt uit een nieuwe studie. Het dieet van de bedreigde diersoort bestaat voor ongeveer 25 procent uit vee.

Verder maken sneeuwluipaarden vooral jacht op wilde schapen en kleine zoogdieren zoals marmotten en hazen. Dat melden Noorse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS One.

De wetenschappers verzamelden 537 drollen van luipaarden en voerden een genetische analyse uit op de uitwerpselen. Aan de hand van het DNA dat in de poep werd aangetroffen, konden ze precies in kaart brengen welke diersoorten de luipaarden hadden gegeten.

De voorkeur van luipaarden voor vee is geen goed nieuws voor natuurbeschermers. Sneeuwluipaarden hebben namelijk al een slecht imago onder veehouders in Tibet. Boeren en herders proberen de dieren vaak te doden.

Wolven

Volgens de wetenschappers is er maar één oplossing om de spanning tussen sneeuwluipaarden en veehouders op te lossen. Ze willen het aantal wilde dieren in Tibet verhogen door een betere bescherming van wilde schapen, herten, marmotten en hazen, zo meldt nieuwssite Science Now

Overigens zijn sneeuwluipaarden niet de enige dieren die het hebben voorzien op vee in Tibet. Koeien, geiten en yaks vallen ook vaak ten prooi aan wolven, zo blijkt uit het onderzoek.