Mens kreeg groter brein door 'kopieerfout' in DNA

Mensachtigen hebben in de loop van de evolutie waarschijnlijk een groter brein gekregen door een 'kopieerfout' in hun DNA.

Deze genmutatie zorgde voor de groei van een extra laag hersencellen op het menselijk brein, de zogeheten neocortex, melden onderzoekers van het Max Planck Instituut in Dresden in het wetenschappelijk tijdschrift Science Advances

De 'fout' in het menselijk DNA ontstond 0,5 tot 1,5 miljoen jaar geleden in een gen met de naam ARHGAP11B, het gen dat betrokken is bij de groei van hersencellen.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door het gemuteerde gen in hun laboratorium om te vormen tot het oorspronkelijke gen dat bij zeer primitieve mensachtigen voorkwam. Daarvoor hoefden ze slechts één bouwsteen van het gen aan te passen.

De voorloper van het ARHGAP11B stimuleerde de groei van hersencellen veel minder dan het moderne gen, zo blijkt uit het onderzoek.

Gewicht

De eerste mensachtigen hadden vermoedelijk dan ook een klein stel hersenen met een gewicht van ongeveer 500 gram. Het brein van moderne mensen weegt ongeveer 1.400 gram.

Waarschijnlijk beschikten Neanderthalers en Denisovamensen ook al over het gemuteerde gen voor grote hersenen. "Het gen heeft aan deze mensen een gigantisch evolutionair voordeel gegeven", verklaart hoofdonderzoeker Wieland Huttner aan BBC News. "Daarom heeft het zich uiteindelijk via natuurlijke selectie verspreid door de hele menselijke populatie."