Oudste door industrialisatie vervuilde rivier ontdekt in Jordanië

Wetenschappers hebben de oudste door industrialisatie vervuilde rivierbedding ter wereld ontdekt in Jordanië.

Het gaat om een inmiddels droog liggende rivierbedding in de vallei Wadi Faynan, die zevenduizend jaar geleden ernstig vervuild is geraakt door de verbranding van koper.

Waarschijnlijk hebben mensen geprobeerd om koper uit gesteentes te winnen in het gebied rondom de rivier.

Dat melden Canadese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science of the Total Environment.

Verhitten

De wetenschappers troffen in de rivierbedding uit de nieuwe steentijd grote hoeveelheden koperslak aan. Dit is een steenachtig restproduct dat vrijkomt bij het verhitten van kopererts. De vervuiling wijst erop dat de bewoners van het gebied op grote schaal kopererts verbrandden om het metaal te scheiden van het gesteente. De koperslak die hierbij ontstond werd waarschijnlijk in de rivier gegooid.

De bewoners van het gebied gebruikten het koper in eerste instantie voor de productie van symbolische voorwerpen zoals beeldjes. In de bronstijd gingen ze ook gebruiksvoorwerpen maken van het metaal, zoals potten.

Revolutie

"De bevolking in het gebied rondom de rivier experimenteerde met vuur, potten bakken en het winnen van kopererts", verklaart hoofdonderzoeker Russell Adams van de Universiteit van Waterloo op nieuwssite Phys.org. "Die technologische innovaties en het gebruik van metalen in het dagelijks leven markeren het ontstaan van de moderne wereld. Deze regio is de bakermat van de eerste industriële revolutie."

De wetenschappers zijn van plan om met een vervolgonderzoek in kaart te brengen hoe groot de gevolgen van de riviervervuiling waren in de bronstijd.