'Kleinste planetoïde ooit waargenomen'

Wetenschappers hebben waarschijnlijk de kleinste planetoïde ooit in kaart gebracht. Het gaat om een ruimtesteen met een vermoedelijke doorsnede van slechts twee meter die vorig jaar nog vlak langs de aarde scheerde.

De planetoïde weerkaatst bijzonder veel zonlicht waardoor eerdere metingen niet correct waren, melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift The Astronomical Journal.

De planetoïde heeft de naam 2015 TC25 gekregen. De ruimtesteen is in kaart gebracht met behulp van vier verschillende telescopen die onder meer gebruik maken van infraroodstraling.

In 2015 scheerde de planetoïde op een afstand van slechts 128.000 kilometer langs de aarde. Destijds werd het formaat van het object mede bepaald op basis van het zonlicht dat op het oppervlak weerkaatst. Daardoor leek het object in eerste instantie enkele meters groter dan nu wordt aangenomen.

De ruimtesteen behoort tot een zeldzaam heldere planetoïdesoort die 60 procent van het ontvangen zonlicht weerkaatst, zo blijkt uit het nieuwe onderzoek. Deze heldere ruimtestenen worden 'aubrieten' genoemd.

Uniek

Volgens hoofdonderzoeker Vishnu Reddy is de ontdekking van de asteroïde uniek. "Dit is de eerste keer dat we informatie over zo'n kleine asteroïde verzamelen met behulp van radar- en infraroodgegevens", verklaart hij op de nieuwssite van de Universiteit van Arizona.

"Je kunt deze ruimtesteen beschouwen als een meteoriet die de ruimte zweeft, maar nog niet is doorgedrongen tot de atmosfeer van de aarde en is neergestort."

De kans dat de planetoïde binnen korte tijd op aarde zal neerstorten, is volgens de astronomen zeer klein.