Mieren communiceren door te 'zoenen'

Mieren zijn in staat om te communiceren door elkaar 'zoenen'. De insecten drukken regelmatig hun monden tegen elkaar om vocht uit te wisselen.

Het speeksel dat ze overbrengen, bevat onder meer stofjes die beïnvloeden hoe veel jonge mieren eten.

Dat melden Zwitserse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift eLife.

Zoenbewegingen

Het gedrag waarbij mieren hun mond tegen elkaar aandrukken wordt trophallaxis genoemd. Bij deze activiteit delen de dieren voedsel. Tot nu toe was het nog niet bekend dat de activiteit ook een vorm van communicatie is.

De wetenschappers van de Universiteit van Lausanne verzamelden het vocht dat schubmieren uitwisselden bij de zoenbewegingen en analyseerden de moleculen in het speeksel.

Uit het onderzoek blijkt dat het 'zoenvocht' soms een hormoon bevat waarvan larven meer gaan eten, zodat hun lichaam zich sneller ontwikkelt. Jonge mieren die het stofje krijgen toegediend, worden twee keer zo groot als mieren die het hormoon niet krijgen.

Communicatiekanaal

"Deze ontdekking wijst erop dat de mieren gezamenlijk bepalen hoe hun kolonie zich ontwikkelt door bepaalde hormonen en moleculen van mond tot mond over te dragen", aldus hoofdonderzoekster Adria LeBoeuf op nieuwssite Phys.org.

"Het vocht dat mieren uitwisselen heeft dus niet alleen effect op hun spijsvertering. Trophallaxis is voor een deel ook een communicatiekanaal dat mieren gebruiken om de ontwikkeling van hun jongen te beïnvloeden."