'Kietelgebied' in hersenen van ratten ontdekt

Wetenschappers hebben bij ratten een hersengebied ontdekt dat sterk reageert op gekietel.

Het gaat om een gebiedje in de zogenoemde sensomotorische cortex, een hersendeel dat bij mensen en dieren in actie komt als we iets betasten.

Als bij ratten de cellen in het 'kietelgebied' worden gestimuleerd met elektroden, beginnen de dieren luid te giechelen en over de grond te rollen. Dat melden Duitse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

De wetenschappers kietelden ratten eerst op verschillende manieren: onder hun voeten, op hun rug en op hun buik. De dieren leken van al deze aanrakingen te genieten. Als het kietelen stopte, renden de ratten achter de hand van de onderzoeker aan, alsof ze vroegen om meer.

Uiteindelijk brachten de wetenschappers ook elektroden aan op de sensomotorische cortex van de dieren om de hersencellen in kaart te brengen die reageerden op gekietel.

"Onze gegevens suggereren dat we het kietelgebied in het rattenbrein hebben geïdentificeerd", verklaart hoofdonderzoeker Michael Brecht op nieuwssite Phys.org.

Nut

Het feit dat de ratten zo opgetogen reageren op gekietel, wijst er volgens Brecht op dat kietelen een bepaald nut heeft. "Misschien is gevoeligheid voor kietelen een soort truc van het brein die interactie en spel beloont", aldus de onderzoeker.