Miljoenen jaren oud eiwit ontdekt in klauw van dinosaurus

Wetenschappers hebben een 75 miljoen jaar oud eiwit ontdekt in de gefossiliseerde klauw van een dinosaurus.

De primitieve vorm van het eiwit keratine werd ontdekt in de nagels van een broedende oviraptor in Mongolië.

Het eiwit keratine komt ook voor in de nagels van moderne vogels en in menselijke nagels.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

Scannen

De wetenschappers onderzochten de dinosaurusklauw eerst door het fossiel te scannen met een elektronenmicroscoop. De structuur van de klauw bleek sterk te lijken op die van moderne vogelklauwen.

Met behulp van antilichamen die reageren op de aanwezigheid van bepaalde eiwitten, slaagden de onderzoekers er uiteindelijk in om de aanwezigheid van keratine aan te tonen. De ontdekking van het eiwit is een verrassing. De stof blijkt veel langer intact te blijven dan tot nu toe werd aangenomen.

Klauwen

"Keratine komt voor in klauwen, veren en schalen in de huid van reptielen", verklaart hoofdonderzoekster Alison Moyer in de International Business Times. "Het zijn structuren die tegen een stootje kunnen omdat ze interactie aangaan met de omgeving van de dieren."

De dinosaurus waarvan de klauw afkomstig is, werd al in 1995 ontdekt. Het dier was op het moment van haar dood bezig om eieren uit te broeden en werd waarschijnlijk overvallen door een zandverschuiving. Door het zand is het fossiel bijzonder goed bewaard geleven.