Schildpadden met tanden veel later uitgestorven dan gedacht

Schildpadden met tanden stierven veel later uit dan tot nu toe werd aangenomen. In het westen van China zijn fossielen van 160 miljoen jaar oude schildpadden ontdekt met resten van tanden in hun bek.

Tot nu toe werd aangenomen dat deze dieren 30 miljoen jaar eerder uitstierven. Dat melden Duitse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Evolutionary Biology.

Moderne schildpadden hebben geen tanden. Ze kauwen hun voedsel met verharde ribbeltjes op hun kaken.

De fossielen van schildpadden met tanden zijn opgegraven in een gebied in de Chinese provincie Xinjiang waar vaak resten van reptielen worden gevonden. De opgegraven soort heet Sichuanchelys palatodentata.

"We wisten dat deze vroege schildpadden nog tanden in hun bek hadden. Ze hebben dit gebit geërfd van hun reptielachtige voorouders", aldus hoofdonderzoeker Walter Joyce.

Het jongste fossiel van een schildpad met tanden kwam tot nu toe uit rotsen die 190 miljoen jaar oud zijn. "Het is een grote verrassing dat we nu een schildpad met tanden hebben gevonden die veel langer heeft overleefd", aldus Joyce op nieuwssite Phys.org.

Het is nog onduidelijk waarom schildpadden in de loop van de evolutie hun tanden hebben verloren.