Australische hagedis kan water drinken door huid

Een Australische hagedis is in staat om water te drinken door zijn huid. De huid van de zogenoemde bergduivel bevat minuscule rietjes die water opzuigen en naar de keel van het dier transporteren.

De bergduivel kan daardoor water drinken zonder zijn bek te openen, melden Australische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift The Journal of Experimental Biology.

Tong

De bergduivel komt voor in de woestijnen van Australië en staat bekend om zijn bizarre uiterlijk. De huid van het dier is volledig bedekt met gekromde stekels.

Het is al langer bekend dat het dier geen water kan drinken met zijn bek. Die is namelijk geëvolueerd om mieren te eten. Door de vreemde vorm van de tong en lippen is het opzuigen of oplikken van water onmogelijk.

Om uit te zoeken hoe de bergduivel dan wel water binnenkrijgt, lieten de wetenschapper het dier door vochtig zand lopen in een laboratorium. Bij hun onderzoek ontdekten ze talloze kleine buisjes in de huid van het dier het water uit het zand opzogen als een soort rietjes.

Zwaartekracht

Toen de bergduivel dorst kreeg, duwde het dier met zijn poten vochtig zand op zijn rug, zo meldt nieuwssite Phys.org. Het water dat uit het zand werd opgezogen door de buisjes, liep door de zwaartekracht naar zijn keel, waarna de hagedis het doorslikte.

Volgens hoofdonderzoeker Philipp Comanns krijgt de bergduivel echter niet alleen op deze manier water binnen. De mieren die het dier opzuigt, bevatten ook water.