Planteneters hebben grotere buikholte dan vleeseters

Plantenetende dieren hebben een veel grotere buikholte dan vleeseters, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Bij planteneters zoals koeien en herten is de buikholte (waarin onder meer de dikke darm, de maag en de blaas zitten) ruim twee keer zo groot als bij vleeseters.

Het verschil is in de loop van de evolutie waarschijnlijk ontstaan, omdat planten moeilijker zijn te verteren dan vlees.

Dat melden Duitse en Zwitserse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Anatomy.

3D-software

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door het skelet van 120 vierpotige diersoorten te bestuderen, waaronder koeien, herten, maar ook dinosaurussen. Met behulp van 3D-software reconstrueerden ze de buikholtes van de verschillende soorten op de computer.

"Gemiddeld hebben herbivore dieren een buikholte die twee keer zo groot is als bij carnivore dieren met dezelfde lichaamsgrootte", verklaart hoofdonderzoeker Marcus Clauss op nieuwssite Phys.org. "Dit is duidelijk bewijs dat de maag van planteneters ook groter is."

Dinosaurussen

De dinosaurussen vormden echter een uitzondering op de regel. Bij deze dieren was er geen verschil in de grootte van de buikholte te zien tussen planteneters en vleeseters. Het is nog onduidelijk waarom plantenetende dinosarussen geen grote maag ontwikkelden dan hun vleesetende soortgenoten.