'Vogels met groot brein minder vaak neergeschoten door jagers'

Vogels met een groot brein worden opvallend weinig neergeschoten door jagers, zo blijkt uit een nieuwe studie uit Denemarken.

Vogels met een bovengemiddelde hersenmassa hebben dertig keer minder kans om uit de lucht te worden geschoten dan soortgenoten met kleinere hersenen.

Mogelijk leren deze dieren sneller dan hun soortgenoten om uit de buurt van jagers te blijven. Dat melden Deense onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Opgezet

De wetenschappers analyseerden gegevens over de hersengrootte van 3.781 vogels die tussen 1960 en 2015 werden neergeschoten in Denemarken en later werden opgezet door taxidermisten.

De onderzoekers vroegen zich af of vogels met bepaalde lichaamskenmerken meer kans maakten om ten prooi te vallen aan jagers. Ze analyseerden onder meer de kleur, de soort, de lichaamsgrootte, de hersenmassa van de neergeschoten vogels.

Uit hun onderzoek blijkt dat alleen de hersengrootte van de dieren een sterke invloed heeft op hun kansen om te worden neergeschoten.

Jagen heeft daardoor mogelijk invloed op de evolutie van vogels, zo meldt nieuwssite Phys.org. Aangezien vogels met een groot brein minder snel worden neergeschoten, zullen deze individuen waarschijnlijk vaker overleven en meer jongen op de wereld zetten die ook relatief grote hersenen ontwikkelen.