Spinnen hebben verrassend goed gehoor

Spinnen hebben een verrassend goed gehoor, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De dieren kunnen met de haartjes op hun poten vibraties opvangen tot op een afstand van vijf meter.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology. Tot nu toe werd aangenomen dat spinnen alleen geluiden op enkele centimeters afstand konden horen.

De wetenschappers van Cornell University kwamen tot hun bevindingen door minuscule elektroden te implanteren in het brein van spinnen van de veel voorkomende soort Phidippus audax. Vervolgens werden de dieren blootgesteld aan geluiden op verschillende afstanden, zoals handgeklap van mensen en stoelpoten die over een vloer schraapten.

Hersenen

De hersenen van de dieren vertoonden verhoogde activiteit bij het horen van dit soort geluiden, ook als ze zich op drie tot vijf meter afstand bevonden van de geluidsbron.

De spinnen reageerden vooral sterk op zoemende geluiden, waarschijnlijk omdat dit soort vibraties overeenkomen met de geluiden die bepaalde natuurlijke vijanden maken, zoals parasitaire wespen.

Verbaasd

"We waren erg verbaasd", verklaart hoofdonderzoeker Gil Menda van Cornell University op nieuwssite New Scientist. "Onze studie toont aan dat de spinnen een auditieve sensiviteit hebben waarmee ze geluiden kunnen opvangen op een afstand van meer dan 350 lichaamslengtes."

Aangezien alle spinnen haartjes op hun poten hebben om geluiden op te vangen, is het volgens onderzoeker Paul Shamble aannemelijk dat niet alleen spinnen van de soort Phidippus audax een goed gehoor hebben. "Dit resultaat biedt een nieuw perspectief op de gehoorwereld van spinnen in het algemeen."