'Mogelijk nieuwe dwergplaneet ontdekt achter Pluto'

Amerikaanse wetenschappers hebben mogelijk een nieuwe dwergplaneet ontdekt die rond de zon draait.

Het gaat om een kandidaat-dwergplaneet met een doorsnede van ongeveer 530 kilometer die op 13,7 miljard kilometer afstand van de zon staat.

Het hemellichaam heeft voorlopig de naam UZ224 gekregen, zo meldt de Amerikaanse nieuwssite NPR.

Pluto

Onderzoekers van de Universiteit van Michigan kwamen het object op het spoor met behulp van de zogenoemde 'Dark Energy Camera', een camera die sterrenstelsels gedetailleerd in kaart kan brengen.

Hoofdonderzoeker David Gerdes bekeek samen met een groep studenten regelmatig beelden van de camera van hetzelfde stukje heelal. Op deze beelden was een onbekend object te zien dat steeds van plaats veranderde.

Het object met de naam UZ224 bleek in een baan om de zon te draaien in een regio achter de dwergplaneet Pluto. Het hemellichaam doet ongeveer 1.100 jaar over één rondje rond de zon.

Zwaartekracht

Meer onderzoek naar de massa van het object moet uitwijzen of UZ224 echt de naam dwergplaneet verdient. Dat is alleen het geval wanneer het hemellichaam bolvormig is geworden door zijn eigen massa en zwaartekracht.

De bekendste dwergplaneten in ons zonnestelsel zijn Pluto, Ceres, Sedna en Eris. Daarnaast zijn er nog twaalf andere kandidaat-dwergplaneten waarvan sterrenkundigen nog uitzoeken of ze aan de juiste voorwaarden voldoen.