Fossielen van beerhonden ontdekt in museumarchief

Amerikaanse wetenschappers hebben in een museumarchief fossielen ontdekt van een nog onbekend geslacht van beerhonden.

Het gaat om de schedels van twee vleesetende zoogdieren die ongeveer 38 miljoen jaar geleden leefden en tot het geslacht Amphicyonidae behoorden.

Deze dieren leken op een kruising tussen beren en honden en worden daarom beerhonden genoemd.

Dat melden de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Royal Society Open Science

Chihuahua

De fossielen van de beerhonden zijn gevonden in een archief van het Field Museum of Natural History in Chicago, maar zijn ooit opgegraven in Texas. De wetenschappers herkenden de dieren aan een bijzonder patroon van bloedvatkanalen in hun schedels.

De twee vleeseters hadden een hondachtige kop en een beerachtig lichaam. Ze waren niet erg groot, hun lichamen hadden waarschijnlijk het formaat van een chihuahua. Dat wijst erop dat de twee nieuw ontdekte exemplaren tot de meest primitieve beerhonden uit evolutie behoorden.

Klein

De eerste beerhonden waren namelijk  allemaal erg klein. Maar in de loop van de evolutie groeide het lichaam van de dieren snel. Al snel ontstonden er beerhonden die even groot waren als moderne beren. De nieuwe studie toont aan dat de eerste beerhonden waarschijnlijk evolueerden in het zuiden van Noord-Amerika, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Overigens zijn beerhonden slechts verre familie van moderne beren en honden. Ze liepen al op aarde rond toen deze dieren nog niet bestonden. Het is nog onduidelijk waarom beerhonden zijn uitgestorven.