'Muizen kunnen zingen zonder stembanden te gebruiken'

Muizen kunnen zingen zonder hun stembanden te gebruiken, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Als mannelijke muizen willen paren, produceren ze hoge pieptonen door met grote kracht lucht tegen hun strottehoofd te blazen.

Hierdoor ontstaan ultrasone geluiden (voor mensen onhoorbaar) waarmee ze een partner kunnen verleiden.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Cambridge in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Hogesnelheidscamera

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door met een hogesnelheidscamera beelden te maken van mannetjesmuizen die vrouwtjes probeerden over te halen tot paring.

Op het moment dat de dieren hun bek opensperden, was duidelijk te zien dat hun stembanden niet bewogen. Uit hun luchtpijp kwam een stroom lucht die rechstreeks tegen het strottenhoofd resoneerde en waardoor ultrasoon geluid ontstond.

Vliegtuig

Volgens hoofdonderzoeker Anurag Agarwal is dit geluidsmechanisme vergelijkbaar met het geluid dat wordt geproduceerd door vliegtuigmotoren.

"Een vergelijkbaar mechanisme veroorzaakt geluid in supersonische vliegtuigen, bijvoorbeeld bij het verticaal opstijgen en landen met straalmotoren", verklaart hij op nieuwssite ScienceDaily.

"Waarschijnlijk zijn er meer knaagdieren die net als muizen op deze manier ultrasoon geluid produceren", aldus onderzoeker Coen Elemans. "Maar hier is nog weinig over bekend."