Hommels kunnen elkaar leren om met hulpstukken voedsel te gebruiken

Hommels zijn in staat om door slechts naar elkaar te kijken, van elkaar te leren hoe ze met hulpstukken voedsel kunnen bemachtigen.

De hommels blijken ook in staat om elkaar een dergelijke truc te leren, alleen door naar succesvolle soortgenoten te kijken, zo melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS Biology.

De wetenschappers van de Queen Mary University in Londen zetten de hommels tijdens het experiment eerst naast een bloem met bladeren waarin een beetje suikerwater zat.

Vervolgens schoven ze deze bloem onder een glasplaat, zodat de hommels er niet meer bij konden. Aan de bloemen was een touwtje bevestigd dat onder de glasplaat uitstak. Van de veertig hommels kwam de helft na een tijdje op het idee om met hun pootjes aan dit touw te trekken, zodat de bloem onder de glasplaat vandaan schoof.

Leren

Ongetrainde hommels die dit tafereel vanuit een ander verblijf bekeken, leerden snel van wat ze zagen. Toen deze insecten uiteindelijk ook werden losgelaten bij de bloemen onder de glasplaat, begonnen ze meteen aan de touwtjes te trekken. De vaardigheid werd daarna ook doorgegeven aan andere hommels uit dezelfde kolonie.

De vaardigheid bleef zich verspreiden in de bijensamenleving, zelfs toen de hommels die truc als eerste hadden geleerd al waren gestorven.

Volgens hoofdonderzoeker Lars Chittka bewijst het experiment dat dieren geen grote hersenen nodig hebben om elkaar nieuwe gebruiken te leren. "Dit soort cultuurachtige verschijnselen zijn waarschijnlijk gebaseerd op heel simpele hersenmechanismen", verklaart hij op nieuwssite Science Now.