Sterrenkundigen ontdekken 'verhuisd' zwart gat

Wetenschappers hebben een 'verhuisd' zwart gat ontdekt in een ver sterrenstelsel.

Het gaat om een supermassief zwart gat dat zich op 4,5 miljard lichtjaar afstand van de aarde bevindt in een sterrenstelsel met de naam GJ1417+52.

Waarschijnlijk is het zwarte gat echter afkomstig uit een ander sterrenstelsel.

Dat melden onderzoekers van de NASA.

Röntgenstraling

Gek genoeg bevindt het zwarte gat in GJ1417+52 zich aan de rand van het stelsel. Dat blijkt uit een opname met ruimtetelescoop Hubble. Normaal gesproken zijn supermassieve zwarte gaten alleen te vinden in het centrum van hun stelsels.

Astronomen nemen daarom aan dat het nieuw ontdekte object zich oorspronkelijk in een kleiner sterrenstelsel bevond, dat op GJ1417+52 is gebotst. Daardoor zijn de twee stelsels in elkaar opgegaan en door elkaar gehusseld. Zo is er een groot stelsel ontstaan met twee zwarte gaten.

Satellieten

De wetenschappers kwamen tot hun ontdekking met behulp van twee röntgensatellieten: Chandra en XMX Newton. Deze satellieten detecteerden een extreem heldere bron van röntgenstraling die alleen afkomstig kan zijn van een supermassief zwart gat.

Zwarte gaten trekken namelijk straling van nabijgelegen sterren naar zich toe. De wrijving die ontstaat in de draaischijven van deze gassen rond een zwart gat veroorzaken röntgenstraling. Het 'verhuisde' zwarte gat is ongeveer honderdduizend keer zo zwaar als de zon.