Hommels worden blij en actief van het eten van suiker

Hommels lijken blij te worden van het eten van suiker, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De dieren vertonen na het drinken van suikerwater meer optimisme bij het nemen van beslissingen. Dat melden Britse wetenschappers in Science.

De onderzoekers kwamen tot hun bevindingen door 24 hommels op een buis af te vliegen met daarachter een bakje water. Soms zat er water in, soms suikerwater.

Het gedrag van de hommels die suikerwater dronken, veranderde vrijwel onmiddellijk. Ze begonnen sneller te vliegen in de richting van een tweede bakje water, terwijl de andere hommels op een laag tempo bleven vliegen.

Chocola

Ook lieten de dieren die suiker hadden gedronken zich minder snel uit het veld slaan als ze kort werden gevangen door de onderzoekers. Na een periode van gevangenschap gingen ze veel sneller door met het zoeken naar voedsel.

Volgens onderzoeker Luigi Baciadonna toont het experiment aan dat de emotionele staat van hommels verandert onder invloed van suiker.

Hij vergelijkt de gedragsverandering met het gedrag dat bij mensen ontstaat na het eten van bijvoorbeeld een reep chocola. "Als mensen zoet voedsel eten, kan hun stemming verbeteren", verklaart hij in The Telegraph. Onze resultaten suggereren dat bij bijen eenzelfde proces in de hersenen plaatsvindt."

Bewustzijn

Het is nog onduidelijk of de insecten zich ook bewust zijn van hun eigen reactie op suiker. "Betekent dit dat ze hun positieve emotie ook voelen?", vraagt hoofdonderzoeker Clint Perry zich af op nieuwssite New Scientist. "Dat weten we niet, maar dat willen we graag verder onderzoeken."