Nieuwe muggensoort met dubbele penis ontdekt in Australië

Een wetenschapper heeft in Australië een mogelijke nieuwe muggensoort ontdekt met een dubbele penis. Ook kan het dier alleen maar lopen omdat het vrijwel geen vleugels heeft.

De wetenschapper Gunther Theischinger ontdekte de mug bij toeval toen hij onderzoek deed in het Nationaal park Kosciuszko, dat op ongeveer 370 kilometer van Sydney ligt, meldt ABC News.

De mug lijkt een nieuwe soort te zijn die valt onder de langpootmuggen. Naast de dubbele penis valt op dat het dier kleine vleugels die niet geschikt zijn om te vliegen. Het insect heeft harige poten en is ongeveer 1,5 centimeter lang.

"We hebben nog nooit een langpootmug gevonden in Australië met zeer korte vleugels en ook het geslachtsorgaan is heel anders dan de andere ongeveer duizend langpootmuggensoorten die wij kennen", zegt Theischinger.

Hij denk dat de korte vleugels een evolutie zijn omdat de insecten hun vleugels in koude, hoge gebieden met veel wind toch nauwelijks kunnen gebruiken en zeer veel moeite hebben om te vliegen.

Compensatie

De penis is mogelijk een compensatie voor het gebrek aan lange vleugels, zegt de wetenschapper. "Ze hebben door het gebrek aan werkende vleugels misschien een nadeel om een goede positie te vinden tijdens de voortplanting. De dubbele penis kan het mannetje mogelijk extra kracht geven om een vrouwtje vast te houden."

Theischinger ontdekte in zijn carrière al ruim zevenhonderd nieuwe diersoorten. De mogelijk nieuwe muggensoort is Minipteryx robusta genoemd.