'Heelal heeft geen voorkeursrichting voor uitdijing'

Het heelal groeit waarschijnlijk even snel in alle richtingen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

In theorie is het mogelijk dat het heelal aan de ene kant sneller uitdijt dan aan de andere kant.

Maar uit nieuwe metingen blijkt dat het heelal geen voorkeursrichting heeft voor groei.

Dat melden sterrenkundigen in het wetenschappelijk tijdschrift Physical Review Letters.

Computermodel

De wetenschappers simuleerden met een computermodel een heelal dat ongelijk groeit, oftwel een 'anisotroop heelal'. Ze berekenden vervolgens welke kenmerken de kosmische achtergrondstraling (de warmtestraling die na de oerknal is uitgezonden) zou hebben bij zo'n asynchrone uitdijing.

Deze bevindingen vergeleken ze met daadwerkelijke metingen van de achtergrondstraling door de Planck-satelliet van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.

Zekerheid

De wetenschappers concluderen dat de achtergrondstraling van het heelal niet de kenmerken vertoont die horen bij een anisotroop heelal. De achtergrondstraling zou dan op sommige plekken kouder moeten zijn dan op andere plaatsen. Dat is niet het geval.

"Deze bevinding is het beste bewijs tot nu toe dat ons heelal aan alle kanten hetzelfde is", aldus onderzoekster Daniela Saadeh op de nieuwssite van het University College in Londen.

De gegevens van het computermodel bieden echter geen absolute zekerheid. "Je kunt nooit helemaal uitsluiten dat het heelal toch een voorkeursrichting heeft", aldus Saadeh. "Maar we gaan er nu vanuit dat die kans slechts 1 op 121.000 is."