'Juffervissen raken gestrest en verliezen gewicht als soortgenoten weg zijn'

Blauwe juffervissen, de felgekleurde vissen die bij koraal in de buurt zwemmen, raken gestrest als ze hun 'vrienden' niet meer kunnen vinden, blijkt uit onderzoek van een Australische universiteit.

Wetenschappers van de James Cook University bestudeerden blauw-groene juffervissen die voorkomen bij de Great Barrier Reef en isoleerden een aantal van hen, terwijl anderen achterbleven bij elkaar.

Volgens hoofdonderzoeker Lauren Nadler had de geïsoleerde vis gewicht verloren en een versneld metabolisme, wat op stress kan duiden, meldt ABC News.

Juffervissen zijn zeer sociale dieren die in groepen leven die tot wel duizend vissen groot kunnen zijn.

"Ze vertrouwen op hun vrienden om ze te helpen met belangrijke taken zoals eten zoeken en het beschermen tegen roofdieren", zegt Nadler.

Klimaatverandering

Het onderzoek is gepubliceerd in het Journal of Experimental Biology en is volgens de groep Australische wetenschappers vooral belangrijk omdat door klimaatverandering meer cyclonen in het Great Barrier Reef kunnen ontstaan die de vissen uit elkaar zouden kunnen drijven.

De onderzoekers willen ook andere vissoorten gaan bestuderen en hopen dan ook meer te weten te komen over de effecten die op lange termijn kunnen ontstaan als vissen lange tijd van elkaar gescheiden worden.