'Groot deel wereldbevolking stamt af van één groep Afrikanen'

Een groot deel van de huidige wereldbevolking stamt af van één groep Afrikanen.

Deze mensen vertrokken ongeveer 60.000 jaar geleden uit Afrika en verspreidden zich over Europa en Azië, waarna veel van hun nakomelingen ook in Noord- en Zuid-Amerika terechtkwamen.

Bijna alle mensen die nu buiten Afrika leven, zijn nakomenlingen van deze groep migranten.

Dat melden genetici in drie verschillende studies die zijn verschenen in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

DNA

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door gezamenlijk het DNA te analyseren van 787 mensen uit 270 verschillende bevolkingsgroepen over de hele wereld. Ze vonden genetische overeenkomsten die suggereren dat bijna alle bevolkingsgroepen in Europa en Azië afstammen van de mensen die deelnamen aan één van de eerste migratiegolven uit Afrika.

"De belangrijkste conclusie is daarom dat bijna alle moderne mensen die buiten Afrika leven, afstammen van één groepje voorouders", verklaart hoofdonderzoeker David Reich van Harvard University op nieuwssite Science Now.

Migraties

Alleen de bevolking van Papoe-Nieuw-Guinea heeft een duidelijk afwijkend DNA, zo blijkt uit het onderzoek. Mogelijk stammen de bewoners van dit gebied af van een groep mensen die al eerder uit Afrika migreerde, ongeveer 100.000 jaar geleden.

De eerste moderne mensen (Homo sapiens) evolueerden ongeveer 200.000 jaar geleden in Afrika. Het is goed mogelijk dat er meerdere malen groepen uit Afrika naar Europa of Azië zijn getrokken. Maar alleen van de twee migraties van 60.000 en 100.000 jaar geleden leven waarschijnlijk nog afstammelingen.