Waterbeertjes weerstaan radioactieve straling met speciaal eiwit

Waterbeertjes worden beschermd tegen radioactieve straling door een speciaal eiwit.

Het eiwit met de naam Dsup krult zich rond het DNA van de diertjes, die kunnen overleven in de ruimte en bij temperaturen tot 100 graden Celsius.

Het eiwit vormt een soort schild tegen straling zonder de werking van het DNA te verstoren. Dat melden Japanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

DNA-onderzoek

"We denken dat Dsup zich stevig bindt aan het DNA en een schild vormt tegen stress uit de omgeving, waardoor het DNA niet toegankelijk is voor schadelijke invloeden", verklaart hoofdonderzoeker Takezaku Kunieda op nieuwssite New Scientist.

De wetenschappers stuitten op het eiwit toen ze het DNA in kaart brachten van waterbeertjes van de soort Ramazzottius varieornatus. Deze soort heeft al vaak bewezen te kunnen overleven bij extreme omstandigheden. Zo slaagden wetenschappers er onlangs in om bevroren eitjes van de dieren na dertig jaar nog te laten uitkomen.

Ook hebben waterbeertjes in 2008 een ruimtereis overleefd in een capsule die tien dagen rond de aarde cirkelde. De diertjes hadden totaal geen last van de straling.

Mensen

De Japanse wetenschappers slaagden erin in om doormiddel van genetische modificatie ook menselijke cellen in hun laboratorium te kweken die het beschermende eiwit van de waterbeertjes aanmaakten. Deze niercellen bleken door de aanwezigheid van Dsup ongeveer 50 procent minder gevoelig voor radioactieve straling.

Hoofdonderzoeker Kunieda hoopt dat hij het eiwit van de waterbeertjes uiteindelijk kan gebruiken om een middel te ontwikkelen, waarmee hij menselijke cellen kan beschermen de tegen straling die wordt gebruikt bij behandelingen tegen kanker.

Hij droomt er zelfs van om het DNA van astronauten te behandelen met het eiwit, zodat ze beter beschermd zijn tegen de straling in de ruimte. Op dit moment bestaat er echter nog geen techniek om dit soort behandelingen mogelijk te maken.

"Maar in de verre toekomst kan dit eiwit ons helpen bij ruimtereizen", aldus Kunieda.