Onderzoekers maken reconstructie dinosaurus af met pigmentdeeltjes

Onderzoekers van de Bristol University hebben op basis van pigmentdeeltjes een complete reconstructie kunnen maken van de Psittacosaurus, die 120 miljoen jaar geleden leefde.

Dat meldt de Volkskrant. De deeltjes werden gevonden in goed bewaard fossiel van de dinosaurus en maakten het mogelijk de kleur van de schubben van het zogenaamde 'papegaaireptiel' te achterhalen.

Er wordt steeds meer bekend over de kleuren van dinosauriërs. Onlangs wisten paleontologen verschillende patronen op veren van dinosauriërs en de huidskleur van uitgestorven zeereptielen te achterhalen.

De studie, die gepubliceerd is in Current Biology, laat de verspreiding van pigmentdeeltjes in fossielen zien, waarmee voornamelijk de donkerte van schubben inzichtelijk wordt. Paleontoloog Robert Nicholls gebruikte het onderzoek om een model te creëren van de Psittacosaurus.

"De precieze kleuren kon men niet reconstrueren, het gaat meer om lichte en donkere tinten op het lichaam', zegt dinosaurusexpert Anne Schulp van het Naturalis Biodiversity Centre in Leiden tegen de Volkskrant, die niet is betrokken bij de studie.