'Boeren in Midden-Oosten waren eersten die katten hielden als huisdieren'

De eerste huiskatten werden waarschijnlijk gefokt door door de eerste boeren die zich vanuit het Midden-Oosten door Europa en Azië verspreidden.

Mensen begonnen in het Midden-Oosten katten te houden in de periode dat de landbouw er zijn intrede deed, ongeveer twaalfduizend jaar geleden, zo meldt het wetenschappelijk tijdschrift Nature op basis van een Franse studie.

Uit het onderzoek blijkt dat de dieren zich in twee golven door Europa verspreidden. De eerste periode van populatiegroei begon in de zogenoemde vruchtbare sikkel, het gebied in het Midden-Oosten waar de landbouw is uitgevonden.

Aangezien het vele graan knaagdieren aantrok, kwamen er vermoedelijk ook katten af op de eerst boerderijen. Deze dieren werden vervolgens getemd, zo vermoedt hoofdonderzoekster Geigl.

De tweede golf van katten die Europa en en Azië overspoelde, kwam uit het oude Egypte. Het DNA van deze dieren kwam namelijk overeen met het DNA van katten die zijn gevonden in grafkamers van Egyptische mummies.

'Weinig kennis'

De wetenschappers van het onderzoeksinstituut Jacques Monod in Parijs analyseerden hiervoor het DNA van 209 katten die bij archeologische opgravingen zijn gevonden. Deze opgravingen vonden plaats op meer dan dertig plaatsen in Europa, Afrika en Azië. "We weten weinig tot niets van de geschiedenis van de eerste katten", aldus hoofdonderzoekster Eva-Maria Geigl.

Aan de hand van het mitochondriaal DNA (dat alleen wordt doorgegeven door moeder aan haar nageslacht) slaagden de wetenschappers erin om bij benadering te bepalen hoe veel katten er op verschillende momenten leefden in Europa, Azië en Afrika.

Vikingen

Opvallend is verder dat de wetenschappers ook katten hebben onderzocht die zijn aangetroffen bij archeologische opgravingen van Viking-dorpen. Vermoedelijk namen Vikingen de dieren mee aan boord van hun schepen om overlast van ratten te voorkomen.