Oudste gesteente ter wereld gedateerd in Canada

Wetenschappers hebben in Canada het oudste gesteente ter wereld gedateerd.

Het gaat om een stuk gesteente uit de Acasta Gneiss rotsformatie in de Canadese provincie Northwest Territories.

Het rotsblok is waarschijnlijk 4,02 miljard jaar oud. Nog nooit eerder is er zo'n oud stuk gesteente zo nauwkeurig gedateerd.

Dat melden de onderzoekers van de Universiteit van Alberta in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Geoscience.

Zirkoon

Het rotsblok werd al in 2007 ontdekt, ongeveer 300 kilometer ten noorden van de plaats Yellowknife. Het gesteente was relatief makkelijk te dateren, omdat er korrels van het mineraal zirkoon in zitten.

Uit zirkoon kunnen wetenschappers veel informatie halen over de periode waarin een gesteente ontstond. Het mineraal bevat namelijk kleine hoeveelheden radioactieve isotopen die heel langzaam vervallen.

Aan dit hand van het verval konden de Canadese onderzoekers berekenen wanneer het rotsblok uit de Acasta Gneiss ongeveer is ontstaan.

Geschiedenis

Het onderzoek naar de samenstelling van het vier miljard jaar oude gesteente kan nieuwe inzichten in de geschiedenis van de aarde opleveren. "Het kan ons belangrijke informatie opleveren over de manier waarop de vroege continenten werden gevormd uit gesteentes", aldus hoofdonderzoeker Jesse Reimink op CBC News.

"We weten nog maar weinig over deze periode uit de geschiedenis van de aarde, en dat komt vooral omdat we zo weinig gesteentes hebben die we kunnen bestuderen."

Gesteentes die ouder dan vier miljard jaar oud zijn, zijn tot nu toe alleen aangetroffen in Canada en Australië.