'Uiterlijk van mieren wordt beïnvloed door klimaat'

Het uiterlijk van mieren wordt sterk beïnvloed door hun omgeving, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Mieren die in koude gebieden in de buurt van de Zuidpool leven zijn groter en donkerder van kleur dan hun soortgenoten die dichter bij de evenaar verblijven.

Het uiterlijk van de insecten zal dan ook mogelijk veranderen onder invloed van de opwarming van de aarde. Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Liverpool in het wetenschappelijk tijdschrift Global Ecology and Biogeography.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door mieren te verzamelen op veertien locaties in Afrika, Zuid-Amerika en Australië. De temperatuur in de leefgebieden van de dieren liep uiteen van 0 tot 35 graden Celsius. Warmte of kou blijkt een grote invloed te hebben op het voorkomen van de mieren.

Lichaamswarmte

De leden van kolonies in de buurt van de Zuidpool hebben relatief grote lichamen en zijn donker van kleur, waarschijnlijk omdat ze met die eigenschappen hun lichaamswarmte beter kunnen vasthouden. De mieren uit warme gebieden zijn kleiner en hebben een wat lichtere huidskleur, zodat ze makkelijker warmte verliezen.

Opvallend is dat het uiterlijk van de mieren binnen een bepaalde kolonie binnen een jaar aanzienlijk kan veranderen, zo melden de onderzoekers. Als de gemiddelde temperatuur in een gebied enkele maanden wat hoger ligt, worden de mieren in deze regio onmiddellijk wat kleiner.

Ecosysteem

Volgens hoofdonderzoeker Tom Bishop zullen mieren dan ook sterk reageren op op de opwarming van de aarde.

"Je kunt verwachten dat op een warmere planeet gemiddeld kleinere en lichter gekleurde mieren zullen domineren", verklaart hij op nieuwssite EurekAlert.

Die voorspelde opmars van kleinere mieren ten koste van grotere soortgenoten is mogelijk slecht nieuws, waarschuwt Bishop. "Het kan een blijvend effect hebben op het ecosysteem, aangezien verschillende soorten mieren verschillende functies hebben."