'Zwarte zwijnen danken hun kleur aan mensen'

Wilde zwijnen met een zwarte vachtkleur hebben hun uiterlijk zeer waarschijnlijk te danken aan mensen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De zwarte zwijnen in Azië, Europa en op Hawaï hebben allemaal een andere genmutatie die zorgt voor hun vachtkleur.

Dat suggereert dat zwijnen in de loop van de geschiedenis meerdere malen zijn geselecteerd op hun zwarte vacht door mensen en als een soort huisdieren werden gehouden.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Oxford in het wetenschappelijk tijdschrift Royal Society Open Science.

Ontdekkingsreiziger

De wetenschappers analyseerden het DNA van 57 wilde zwijnen op Hawaï met een zwarte vachtkleur. De afkomst van deze dieren is onduidelijk.

Sommige wetenschappers geloven dat de zwijnen afstammen van de Europese zwijnen die in 1778 met ontdekkingsreiziger James Cook meereisden naar Hawaï. Maar het is ook mogelijk dat de dieren uit Polynesië (Zuidoost-Azië) zijn meegebracht door de eerste bewoners van Hawaï.

Uit het DNA-onderzoek blijkt dat de dieren beschikken over een gen voor zwarte vachtkleur dat niet voorkomt bij zwarte zwijnen in Azië of Europa. Waarschijnlijk is hun zwarte vachtkleur dus pas op het eiland ontstaan.

Fokken

Hoofdonderzoeker Greger Larson vermoedt dat de zwijnen eerst als een soort huisdieren werden gehouden door de oorspronkelijke bewoners van Hawaï. Zwijnen die door een genetisch foutje een zwarte vachtkleur hadden, waren erg populair. Vermoedelijk werd er zelfs mee gefokt. Daardoor hebben nu bijna alle Hawaïaanse zwijnen een zwarte vacht, ook de exemplaren die in het wild leven.

In Europa en Azië is vermoedelijk hetzelfde gebeurd. Ook daar werden zwarte zwijnen door mensen geselecteerd op hun vachtkleur, die in eerste instantie door een genetisch foutje ontstond.

Natuur

"Geen enkel wild zwijn had oorspronkelijk een zwarte kleur, omdat natuurlijke selectie ervoor zorgt dat alleen zwijnen met gemengde schutkleuren lang genoeg overleven om zich voort te planten", verklaart Larson op nieuwssite Phys.org. "Mensen houden daarentegen van gekleurde vachten en hebben tenminste drie keer in geschiedenis zwijnen met zwarte vachtkleuren geselecteerd: in Europa, Azië en op Hawaï."