'Roken van cannabis vermindert motivatie om te werken slechts tijdelijk'

Het roken van cannabis tast de motivatie van mensen om te werken slechts tijdelijk aan, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Als mensen wiet hebben gerookt, zijn ze minder geneigd om hard te werken voor een beloning.

Maar wanneer verstokte cannabisgebruikers nuchter zijn, vertonen ze gemiddeld evenveel motivatie om te werken als mensen die nooit wiet roken. Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Psychopharmacology

De wetenschappers van het University College in Londen kwamen tot hun bevindingen door een experiment waarbij 57 proefpersonen werden getest op hun bereidheid om te werken voor geld. Ze kregen de keuze tussen een eenvoudige en een meer intensieve taak.

Bij de eenvoudige taak moesten ze binnen zeven seconden dertig keer op de spatiebalk van een computer drukken om zestig eurocent te verdienen. Als ze kozen voor de lastige taak, moesten ze binnen twintig seconden meer dan honderd keer op de toets tikken om 2,35 euro te ontvangen.

Een deel van proefpersonen inhaleerde vlak voor het experiment cannabisrook uit een ballonnetje, zodat ze enigszins high werden. Uit het onderzoek bleek dat deze cannabisrokers over het algemeen vaker kozen voor de taak waarbij ze minder hard hoefden te werken.

Blijvend

Aan het experiment deden echter ook verstokte cannabisgebruikers mee die al enkele dagen niet hadden gerookt. Zij kozen niet vaker voor de eenvoudige taak. Ze bleken even gemotiveerd om hard te werken als proefpersonen die nooit marihuana hadden gebruikt.

Volgens hoofdonderzoeker Will Lawn suggereert de studie dat het gebruik van cannabis geen blijvende effecten heeft op de motivatie van mensen. "Soms wordt verondersteld dat cannabisgebruikers op de lange termijn ook problemen krijgen met hun motivatie als ze nuchter zijn", verklaart hij in de Britse krant The Independent. "Ons onderzoek suggereert dat dat niet zo is."

Lawn is van plan in de toekomst meer onderzoek te gaan doen naar de effecten van cannabis op het arbeidsethos van mensen. "Dit experiment moet worden herhaald met meer proefpersonen voordat we definitieve conclusies kunnen trekken over het effect van cannabis."