Meer bewijs voor negende planeet aan rand zonnestelsel

Amerikaanse wetenschappers hebben aan de rand van ons zonnestelsel een paar rotsblokken gevonden die nog niet eerder waren gezien. De ontdekking bevestigt het vermoeden dat er ver voobij Pluto nog een planeet is.

Ze schrijven erover in het belangrijke wetenschapsblad The Astronomical Journal. Een van de gevonden rotsblokken heeft de naam 2014 FE72 gekregen.

Zijn afstand tot de zon is 3.000 keer de afstand van de aarde tot de zon. Het is zo ver weg, dat de rots waarschijnlijk de zwaartekracht van andere sterren ondergaat. Het is de eerste keer dat een object zo ver van de zon wordt gevonden.

De manier waarop de gevonden rotsblokken rond de zon draaien, kan betekenen dat ze worden beïnvloed door de zwaartekracht van de negende, nog onbekende planeet. "Hoe meer we ontdekken, hoe beter we begrijpen wat er gebeurt aan de buitenkant van ons zonnestelsel", verklaart onderzoeker Scott Sheppard.

Kuipergordel

Ons zonnestelsel telt acht planeten: Mercurius, Venus, de aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. Pluto gold tot 2006 ook als planeet, maar wordt tegenwoordig een dwergplaneet genoemd. Achter Pluto is de zogeheten Kuipergordel, vernoemd naar de Nederlandse astronoom Gerard Kuiper.

De gordel bestaat uit miljarden rotsblokken. Daarachter zijn de gevonden objecten en ver daar voorbij zou de mysterieuze planeet moeten zijn. Die wordt 'Planeet Negen' of 'Planeet X' genoemd en staat op miljarden kilometers afstand van de aarde.