Nieuw ontdekt sterrenstelsel bestaat bijna volledig uit donkere materie

Wetenschappers hebben een sterrenstelsel ontdekt dat bijna volledig uit donkere materie bestaat.

Het gaat om een sterrenstelsel op 320 miljoen lichtjaar afstand van de aarde dat bijzonder weinig sterren heeft in vergelijking tot de Melkweg en dus ook nauwelijks licht geeft.

De totale massa van het stelsel met de naam Dragonfly 44 is echter even groot als de Melkweg. Het sterrenstelsel moet daarom voor 99,99 procent uit donkere materie zijn opgebouwd.

Dat meldt de Nederlandse onderzoeker Pieter van Dokkum van de Universiteit van Yale in een studie die binnenkort verschijnt in het wetenschappelijk tijdschrift Astrophysical Journal Letters.

Telescopen

Dragonfly 44 werd ontdekt met twee van de grootste telescopen ter wereld op Hawaï: de 10 meter lange Keck-telescoop en de Gemini North-telescoop (bestaande uit twee telescopen van 8,1 meter).

De wetenschappers berekenden met behulp van deze apparaten de snelheid van een aantal bolvormige sterrenhopen rond het mysterieuze donkere sterrenstelsel. Uiteindelijk konden ze daarmee de massa van Dragonfly 44 bepalen.

Het stelsel blijkt ongeveer even zwaar te zijn als de Melkweg. De massa van Dragonfly 44 kan echter maar voor 0,01 procent worden verklaard door de sterren die aanwezig zijn in het stelsel. "Als je de Melkweg neemt en van elke honderd sterren maar één ster overhoudt, dan kom je dicht in de buurt van het aantal sterren dat aanwezig is in Dragonfly 44", aldus Van Dokkum op nieuwssite New Scientist.

Onzichtbaar

Dat betekent dat er bijzonder veel onzichtbare, donkere materie in het sterrenstelsel aanwezig moet zijn. Door Dragonfly 44 verder te analyseren, hopen de wetenschappers meer te weten te komen over de aard van donkere materie.

Sterrenkundigen vermoeden dat het heelal voor 27 procent bestaat uit de mysterieuze materiesoort. Maar het is tot nu toe niet mogelijk om donkere materie te detecteren.