Prehistorische buidelleeuw vernoemd naar David Attenborough

Wetenschappers hebben een nieuw ontdekt buideldier uit de prehistorie vernoemd naar de Britse documentairemaker Sir David Attenborough.

Het gaat om een buidelleeuw die 18 miljoen jaar geleden leefde in de bomen van regenwouden van Australië.

Het dier at insecten en was kleiner dan moderne katten.

Dat melden onderzoekers van de University of New South Wales in het wetenschappelijk tijdschrift Palaeontologia Electronica.

Meer

De wetenschappers troffen een fossiel van het onbekende buideldier aan in een afzetting van kalksteen in het plaatsje Riversleigh in Queensland. Dit gesteente is waarschijnlijk een overblijfsel van een meer, dat 18 miljoen jaar geleden in een regenwoud lag. In de kalksteenafzetting zijn eerder fossiele resten van prehistorische kangoeroes, schildpadden en slangen aangetroffen.

De buidelleeuw heeft de naam Microleo attenboroughi gekregen. Onderzoek op het fossiel heeft uitgewezen dat het dier ongeveer 600 gram woog. "De buidelleeuw had dus niet het formaat van een leeuw of lynx, maar meer dat van moderne klimbuideldieren, zoals koeskoezen", verklaart hoofdonderzoekster Anna Gillespie op nieuwssite Phys.org.

Vogels

Ondanks zijn kleine formaat was Microleo attenboroughi een roofdier. "Het is aannemelijk dat het dier van boomtop naar boomtop sprong en jaagde op kleine insecten, hagedissen en vogels", aldus Gillespie.

De wetenschappers hebben het fossiel van de buidelleeuw vernoemd naar David Attenborough, omdat de televisiemaker de kalksteenafzetting bij Riversleigh in zijn documentaires meerdere malen heeft genoemd als één van de belangrijkste archeologische vindplaatsen ter wereld.