'Kevers zijn belangrijker bij bestuiving planten dan gedacht'

Kevers bestuiven al miljoenen jaren bloemen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Wetenschappers hebben op 20 tot 40 miljoen jaar oude keverfossielen resten van stuifmeel van orchideeën gevonden.

De vondst suggereert dat kevers al sinds de oertijd een veel grotere rol spelen bij de bestuiving van planten dan tot nu toe werd aangenomen.

Dat melden de onderzoekers van Oregon State University in het wetenschappelijk tijdschrift American Entomologist.

Borst

De keverfossielen met stuifmeelresten zijn aangetroffen in twee zeer uiteenlopende gebieden: de Dominicaanse Republiek en Mexico. Bij één van de diertjes kleefde het stuifmeel aan de borst, bij de ander aan de monddelen.

Het is al langer bekend dat naast bijen ook sommige keversoorten het stuifmeel van planten verspreiden. Niet alleen in de oertijd, maar ook nu nog.

De moderne afstammelingen van de keversoorten die in Mexico en de Dominicaanse Republiek zijn aangetroffen, staan echter niet bekend als 'bestuivers'. Maar hoofdonderzoeker George Poinar sluit niet uit dat deze soorten weldegelijk planten bestuiven. Mogelijk zijn veel meer keversoorten die stuifmeel verspreiden dan biologen denken.

Naar het bestuivingsgedrag van kevers is namelijk nog relatief weinig onderzoek gedaan. "Collecties met kevers uit het verleden en heden moeten beter worden bestudeerd", aldus Poinar op nieuwssite Phys.org. "We moeten intensiever zoeken naar resten van stuifmeel op de lichamen van de verschillende soorten."

Als kevers inderdaad een grote rol spelen bij de bestuiving van bijvoorbeeld orchideeën, kan die kennis van pas komen bij het kweken van de planten.