Kleding van ijsman Ötzi afkomstig van vijf diersoorten

De kleding van de 5200 jaar oude ijsmummie Ötzi is afkomstig van vijf verschillende diersoorten, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De bevroren man die in 1991 werd gevonden in de Alpen, droeg een hoed van berenvel en een mantel die was gemaakt van schapen- en geitenhuid.

De pijlenkoker van Ötzi is vervaardigd van de huid van een ree en zijn beenkappen zijn gemaakt van runderleer.

Dat melden onderzoekers van University College in Dublin in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports.

Ontbinding

De wetenschappers gebruikten DNA-onderzoek om de herkomst van de kleding van de ijsmummie te achterhalen. De dierenhuiden die zijn gebruikt bij het maken van de mantel, hoed en beenkappen bevinden zich namelijk in verregaande staat van ontbinding. Het is daardoor onmogelijk om aan de structuur van het leer te te zien van welke diersoorten het materiaal afkomstig is.

De Ierse onderzoekers slaagden erin om mitochondriaal DNA uit de huiden isoleren. Dit is DNA dat zich niet in een celkern bevindt, maar in de mitochondriën, een soort energiecentrales van cellen. Vaak blijft dit genetisch materiaal langer bewaard.

Wild

De nieuwe informatie over de kleding van Ötzi werpt een nieuw licht op zijn levenswijze, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Tot nu toe gingen wetenschappers er vanuit dat de ijsman in zijn onderhoud voorzag door middel van veeteelt. Maar aangezien zijn hoed is gemaakt van berenhuid jaagden Ötzi en zijn tijdsgenoten waarschijnlijk ook op wilde dieren.