'Urine van vissen is onmisbaar voor koraalriffen'

Een nieuwe studie wijst erop dat de urine van vissen onmisbaar is voor koraalriffen.

Als er veel vissen verdwijnen uit een koraalrif, neemt de hoeveelheid voedingsstoffen in het koraal af, schrijven Amerikaanse biologen in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications

Dat komt waarschijnlijk doordat vissen het koraal met hun urine voorzien van belangrijke groeistoffen zoals fosfor.

Visserij

De wetenschappers namen 43 koraalriffen in het Caribisch gebied onder de loep. In sommige van de onderzochte riffen wordt volop gevist, in andere gebieden is visserij streng verboden. In de drukbeviste koraalriffen telden de onderzoekers opvallend weinig grote vissen.

Ook kwam in die riffen vijftig procent minder fosfor en stikstof voor dan in beschermde riffen. Deze voedingsstoffen zijn belangrijk voor de groei van koraal.

Urine

In de urine van vissen zit volop fosfor. De dieren stoten daarnaast stikstof uit bij het ademhalen door hun kieuwen. De studie toont volgens hoofdonderzoeker Jacob Allgeier aan dat de uitwerpselen van vissen zeer belangrijk zijn voor de groei van koraalriffen. Vooral grote vissen zijn doorslaggevend, omdat ze relatief veel plassen.

"Het grootste deel van de voedingsstoffen in een koraalrif zit in het lichaam van vissen", verklaart hij op nieuwssite Phys.org. "Als je de grote vissen uit een rif haalt, verwijder je in feite voedingsstoffen uit het ecosysteem."