'Bekende krater op maan ontstond door inslag van gigantische planetoïde'

Eén van de grootste en bekendste kraters op de maan ontstond door een inslag van een planetoïde die veel groter was dan tot nu toe werd aangenomen.

Het zogenoemde Imbrium-bekken werd ongeveer vier miljard jaar geleden gevormd toen een rotsblok met een doorsnee van ongeveer 250 kilometer op de maan insloeg.

De planetoïde was drie keer zo groot als tot nu toe werd aangenomen. Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Laboratorium

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door de inslag op de maan na te bootsen in een laboratorium. De inslag werd gesimuleerd door aluminium projectielen met 22.000 kilometer per uur af te vuren op aluminium platen.

De wetenschappers filmden de inslagen met hogesnelheidscamera's en vergeleken de kraters die in de aluminium plaat ontstonden met het Imbrium-bekken op de maan. Op die manier berekenden ze hoe groot de planetoïde moet zijn geweest die vier miljard jaar geleden insloeg op de maan en met welke snelheid het object de maan raakte.

Hoek

"Tot nu toe werd de grootte van de Imbrium-planetoïde op ongeveer tachtig kilometer geschat", verklaart hoofdonderzoeker Peter Schultz van Brown University op BBC News. "Wij hebben ontdekt dat de asteroïde ongeveer drie keer zo groot was."

De planetoïde vloog waarschijnlijk met een snelheid van 70.000 kilometer per uur op de maan af in een hoek van dertig graden. De krater die vervolgens ontstond is later volgelopen met lava. Het gebied heeft een doorsnee van 1123 kilometer en wordt ook wel Mare Imbrium genoemd.