Vier aarde-achtige planeten ontdekt rond dwergster

Wetenschappers hebben met behulp van de telescoop Kepler vier aarde-achtige planeten rond één dwergster ontdekt.

Het gaat om vier planeten rond een dwergster met de naam K2-72 die waarschijnlijk uit metalen en gesteentes bestaan. Dat meldt een internationaal team van astronomen in het wetenschappelijk tijdschrift The Astrophysical Journal Supplement Series.

De temperatuur op de exoplaneten is hoog genoeg voor vloeibaar water. Er zouden in theorie zelfs simpele organismen kunnen voorkomen.

De vier aarde-achtige planeten zijn ontdekt met behulp van de ruimtetelescoop Kepler die sinds kort samenwerkt met enkele grote telescopen op Hawaï en in Arizona. In totaal werden bij het nieuwe project 104 exoplaneten ontdekt. Dit zijn planeten die om een andere ster draaien dan de zon.

De Kepler-telescoop komt planeten op het spoor, doordat de klompen metaal of gesteente steeds een beetje licht vanuit de ruimte tegenhouden wanneer ze voorlangs hun ster bewegen.

Groter

De vier planeten rond de dwergster K2-72 zijn 20 tot 50 procent groter dan de aarde. Ze draaien relatief korte rondjes om de ster, zo blijkt uit de metingen van Kepler. De omlooptijden van de nieuw ontdekte planeten bedragen slechts 5 tot 25 dagen, terwijl de aarde in 365 dagen rond de zon draait. Daardoor ligt de temperatuur op het oppervlak van de exoplaneten hoog genoeg voor leven.

Hoofdonderzoeker Ian Crossfield benadrukt dat er in het heelal veel aarde-achtige planeten voorkomen rond dwergsterren. "Het zou zelfs kunnen dat er meer leven voorkomt op planeten die rond dit soort koele sterren draaien dan op planeten die rond sterren zoals onze zon cirkelen", verklaart hij op de nieuwssite van het Keck Observatory op Hawaï.