Astronomen brengen 1,2 miljoen sterrenstelsels in kaart

Sterrenkundigen hebben een recordaantal sterrenstelsels in kaart gebracht.

Het gaat om een driedimensionale kaart van een deel van het heelal waarop de positie van 1,2 miljoen sterrenstelsels is te zien.

Met behulp van deze gegevens kunnen wetenschappers betere metingen verrichten van donkere energie, de onzichtbare kracht die er mede voor zorgt dat het universum langzaam uitdijt.

Dat meldt een internationaal team van astronomen in het wetenschappelijk tijdschrift Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Afstanden

De kaart is tot stand gekomen met behulp van de zogenoemde Sloan Digital Survey, een project waarbij astronomen met behulp van een 2,5 meter brede telescoop in New Mexico nauwkeurig de positie van sterren en sterrenstelsels in kaart brengen.

Door de uitdijing van het heelal onder invloed van donkere energie zijn de afstanden tussen sterrenstelsels in de afgelopen 7 miljard jaar toegenomen. De astronomen hebben nu de verdeling van sterrenstelsels gemeten op verschillende afstanden van de aarde

Ze vergeleken de ruimte tussen stelsels op 7 miljard lichtjaar afstand met de onderlinge afstanden van sterrenstelsels die dichterbij liggen. Daardoor kunnen ze preciezer dan ooit vaststellen in hoeverre de afstanden zijn toegenomen en in hoeverre de invloed van donkere energie moet zijn gegroeid.

Toename

Uit de studie blijkt dat de invloed van donkere energie in het heelal in de afgelopen 7 miljard jaar is toegenomen, maar met niet meer dan 20 procent.

"Dit is het grootste onderzoek van het heelal tot nu toe", verklaart onderzoekster Rita Tojeiro van de Universiteit van St. Andrews op nieuwssite New Scientist. "Onze metingen laten zien in hoeverre donkere energie verantwoordelijk is voor de uitdijing van het heelal."