Nieuwe dinosaurus met kleine armpjes ontdekt

Wetenschappers hebben in Argentinië een fossiel ontdekt van een nog onbekende dinosaurussoort met opvallend kleine armpjes.

Het gaat om een vleesetende dinosaurus die 90 miljoen jaar geleden leefde en net als de Tyrannosaurus rex kleine armen had met twee vingers.

Toch was de dinosaurus niet verwant aan de T-rex. De armpjes zijn dus meerdere malen ontstaan in de evolutie van dinosaurussen.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS One.

Bekijk de dino

IJsbeer

Het fossiel van de nieuw ontdekte dinosaurus is opgegraven in Argentinië in de provincie Neuquén. Het dier - dat de naam Gualicho shinyae heeft gekregen - was ongeveer zeven meter lang en woog evenveel als een ijsbeer. De armpjes van de dinosaurus waren ongeveer even groot als de armen van een kind.

Tot nu toe zijn armpjes van dit formaat alleen aangetroffen bij de Tyrannosaurus rex. Het is onduidelijk waarvoor dinosaurussen dit soort kleine ledematen precies gebruikten. Sommige wetenschappers gaan ervan uit dat de dieren hun prooien vasthielden met de armpjes, of er klappen mee uitdeelden.

Andere onderzoekers geloven dat de armen van de dieren steeds kleiner werden, omdat ze geen functie hadden.

Toeval

De ontdekking van de dinosaurus in Argentinië werpt een nieuw licht op de evolutie van de armpjes. Het feit dat twee dinosaurussen de ledematen in de loop van de evolutie apart van elkaar hebben ontwikkeld, wijst erop dat ze niet voor niets aan de lichamen van de dieren bungelden.

"Als een bepaald lichaamskenmerk meerdere malen ontstaat in de evolutie, is dat waarschijnlijk geen toeval", verklaart hoofdonderzoeker Pete Makovicky van het Field Museum in Chicago in de Britse krant The Guardian.

"De armpjes moeten ergens voor hebben gediend, anders zouden ze in de loop van de evolutie wel helemaal zijn verdwenen", aldus paleontoloog Stephen Brussate. Meer onderzoek op het opgegraven dinosaurusfossiel kan mogelijk uitwijzen wat de precieze functie van de armpjes was.