Wetenschappers ontdekken 24 nieuwe roofwantsen

Wetenschappers hebben 24 nieuwe roofwantsen ontdekt in archieven van musea.

Roofwantsen zijn insecten die jacht maken op kleine prooien zoals vlooien, luizen, rupsen en kleine spinnetjes.

Sommige van de nieuw ontdekte soorten zijn meer dan een eeuw onopgemerkt gebleven in museumcollecties, melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Biodiversity Data.

Hoofdonderzoeker Guanyang Zhang en zijn collega's bestudeerden ruim 10.000 exemplaren van roofwantsen in collecties van 26 verschillende musea in negen landen. Van de 24 nieuwe roofwantsen die de wetenschappers nu hebben beschreven, zijn een aantal al meer dan honderd jaar geleden gevangen.

Panama

Zo werden de nieuwe soorten Zelus panamensis en Zelus xouthos respectievelijk in 1911 en 1915 door biologen meegenomen uit Panama en Guatemala.

De insecten werden vervolgens bewaard in archieven van musea. Pas nu hebben de twee diertjes een wetenschappelijke naam gekregen, zo meldt nieuwssite EurekAlert.

Speeksel

Tot nu toe zijn er ruim zevenduizend roofwantsen beschreven. Elk jaar worden er wel enkele nieuwe soorten ontdekt.

Roofwantsen worden vaak gebruikt bij de bestrijding van insectenplagen in de tuinbouw. De diertjes zijn hooguit 20 millimeter groot en beschikken over een soort snavel waarmee ze speeksel in andere insecten spuiten. Dit speeksel werkt verlammend. Daardoor kunnen roofwantsen relatief grote prooien uitschakelen, zoals rupsen.