'Belgische' Neanderthalers pleegden kannibalisme

Archeologen vinden aanwijzingen voor kannibalisme onder Neanderthalers in België.

Neanderthalers die ongeveer 40.000 jaar geleden leefden in het gebied dat nu België heet, sneden de lichamen van hun soortgenoten nauwkeurig in stukken, waarschijnlijk om het vlees op te eten. Ook werden de botten van overledenen door de oermensen gebruikt als werktuigen, melden onderzoekers van de Universiteit van Tübingen in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports.

De wetenschappers bestudeerden een groot aantal botten die eerder zijn gevonden bij een opgraving de grotten van Goyet, vlakbij de stad Namen. Ze stuitten bij het onderzoek op verschillende botten van Neanderthalers met snijsporen en inkepingen die zijn gemaakt door menselijke handen. De sporen wijzen erop dat de overledenen zijn gevild en in stukken zijn gesneden.

"Door die aanwijzingen gaan we ervan uit dat deze Neanderthalers kannibalisme pleegden", verklaart hoofdonderzoeker Hervé Bocherens op nieuwssite ScienceDaily.

Dieren

De Neanderthalers in het gebied behandelden de menselijke resten op dezelfde manier als de lichamen van de dieren waar ze op jaagden. "De vele resten van paarden en rendieren in de grotten zijn op dezelfde manier in stukken gesneden", aldus Bocherens.

De wetenschappers troffen ook vier menselijke botten aan die vermoedelijk als werktuigen werden gebruikt. De botten vertoonden slijpsporen. Vermoedelijk werden ze gebruikt om speerpunten mee te slijpen. "Neanderthalers gebruikten botten vaak voor dat doel", aldus Bocherens. "We hebben dat al bij meerdere opgravingen gezien."

Eerder werden in Frankrijk al bewijzen gevonden voor kannibalisme onder Neanderthalers.