'Fossiel van worm biedt aanwijzingen over verre voorouder van mens'

Wetenschappers hebben resten ontdekt van een zeeworm die mogelijk een verre voorouder deelt met de mens.

Het gaat om een worm die 500 miljoen jaar geleden leefde in een soort kleine buisjes op de zeebodem.

Het diertje maakte deel uit van een superstam van organismen waartoe ook een verre voorouder van de mens behoorde.

Dat melden Britse en Canadese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Biology.

Zeewier

De fossiele resten van de zeeworm met de naam Oesia werden in de Canadese Rockies ontdekt in buisachtige structuren, die lang door biologen werden aangezien voor fossielen van zeewier. De buisjes blijken nu echter te zijn gemaakt door de zeewormen. De primitieve organismen gebruikten de structuren vermoedelijk als een soort huisjes op de zeebodem.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de wormen filtervoeders waren. Ze gebruikten speciale organen om plankton en ander voedsel te filteren uit zeewater.

Filtervoeder

Oesia behoorde tot een superstam van primitieve dieren die nieuwmondigen worden genoemd. Tot deze stam behoorde ook een primitief organisme waaruit uiteindelijk de mens evolueerde. Volgens hoofdonderzoeker Karma Nagnlu kan meer onderzoek op de primitieve zeeworm Oesia dan ook leiden tot nieuwe inzichten in de evolutie van de mens.

"Door deze zeewormen te bestuderen kunnen we meer aanwijzingen vinden over de anatomie en de levensstijl van de laatste gemeenschappelijke voorouder die we met Oesia delen", verklaart hij op BBC News. "Onze ontdekking wijst erop dat dit organisme een filtervoeder was, net als Oesia."