Ruimtetelescoop ontdekt 'vreedzaam' gas in Perseus-cluster

De Japanse ruimtetelescoop Hitomi heeft 'vreedzaam' gas ontdekt in de Perseus-cluster, dat meldt het Nederlandse ruimteonderzoeksinstituut SRON.

De Perseus-cluster is een verzameling van duizenden sterrenstelsels die bij elkaar gehouden worden door zwaartekracht.

In de cluster, die ligt op een afstand van ongeveer 250 miljoen lichtjaar van aarde, bevindt zich een grote hoeveelheid gas met extreme temperaturen van miljoenen graden Celcius.

In plaats van een turbulente stroming verplaatst het gas zich relatief rustig met zo'n 590.000 kilometer per uur. "Ondanks dat het gas continu wordt aangedreven door snelle stromingen vanuit een zwart gat, blijft de snelheid relatief laag op een astronomische schaal", aldus wetenschapper Richard Kelly in het blad Nature.

"Dit eerste resultaat heeft belangrijke implicaties voor ons beeld van de kosmos," zegt SRON-onderzoeker Elisa Costantini. "Kosmologen kunnen er nu op vertrouwen dat clusters van sterrenstelsel, die van grote afstand kunnen worden waargenomen, als ijkpunten kunnen worden gebruikt in kosmologische modellen."

Lancering

Hitomi werd gelanceerd in februari van dit jaar, maar bleef slechts vijf weken in werking. Door een fout in het systeem begon de telescoop om zijn as te tollen, daarbij verloor het apparaat zijn zonnepanelen waardoor de accu's niet meer opgeladen konden worden. Vlak voordat deze leeg waren wist Hitomi nog data over de cluster naar aarde te sturen.